Да си капитан на кораб е една от най-предизвикателните и трудни кариери, с които може да се захване един човек. Не само защото капитаните имат изключително много задължения и отговорности, но и защото доста често се чувстват изолирани. Капитаните трябва да вземат трудни решения и често никой от екипажа не иска да ги подкрепи открито, докато проблемът не се реши и тогава всеки дава своето мнение за това дали капитанът е постъпил правилно или не.
Но въпреки това, позицията, на която ще попаднете точно след кадетството (например трети помощник), може да се окаже една от най-трудните и важни фази за Вашата морска кариера. Защо? Защото тя може да определи Вашето бъдеще в морето и колко добре ще се справяте с по-високите позиции, които ще последват след нея. И тъй като в сравнение с предишни години днешните кадети не получават насоките и менторството, които са им нужни за да се подготвят за по-висок ранг и за успешна кариера в морето, в тази публикация ще разгледаме някои съвети за това.
Трябва да приемете, че не знаете всичко
Може да сте взели всичките си изпити наведнъж и Вашите приятели да са Ви казали, че сте рок звезда, която знае всичко. Но първата стъпка към ученето е да разберете, че никой не знае всичко. Няма нищо страшно в това.
Дори да имате знания за нещо, винаги бъдете отворени към противоположни мнения. Това е първата стъпка, която трябва да предприемете, за да започнете наистина да се учите. Много пъти, дори когато сме абсолютно сигурни за нещо, то се оказва грешно.
Дори не знаете толкова много, колкото си мислите
Често се случва, когато започнете Вашата морска кариера, да има хора от по-висок ранг, които да Ви казват, че не знаете толкова много и да Ви питат как въобще сте си си взели изпитите. Нашият съвет е да не оставяте тези думи да Ви свалят самочувствието и да Ви обезкуражат. Всеки е чувал тези думи през първите дни на кариерата си.
Емоции
Работата на кораб може да причини сериозни психични проблеми. Всъщност, психичното здраве на моряците е доста гореща тема в наши дни сред експертите в индустрията. През 1997-ма година, професорът по мениджмънт от университета Бонд – Синтия Фишър, провежда проучване, наречено „Емоциите на работното място: какво чувстват хората и как трябва да го измерим?“. Това, което открива тя, се отнася и за моряците. И според нейното проучване, най-често срещаните негативни емоции на работното място са следните:
- Раздразнение
- Безпокойство/Тревога
- Гняв
- Разочарование/Нещастие
- Неодобрение/Неприязън
Що се отнася до моряците, тези емоции могат да се тълкуват по следния начин:
- Раздразнение, че не сте получили повишение навреме
- Безпокойство/Тревога относно ситуацията вкъщи
- Гняв към поведението на старши офицер
- Разочарование/Нещастие за това, че не можете да получите облекчение на момента
- Неодобрение/Неприязън към обстановката на кораба
Изключително важно е да започнете да овладявате тези негативни емоции на колкото се може по-ранен етап от кариерата си. Трябва да намерите начини да контролирате гнева си и всякакъв неприязън към кораба или вашите старши офицери. Под овладяване на тези емоции нямаме предвид, че трябва да толерирате всичко, което се изпречи на пътя Ви. Това, което имаме предвид, е, че не трябва да го оставяте да повлияе на психичното ви здраве. Изключително важно обаче е да проявявате уважение и същевременно да бъдете настоятелни.
Открийте правилните въпроси
Винаги търсим отговори. И тук нашето обучение спира. Не става въпрос да знаете отговора, а да задавате правилните въпроси. Задаването на въпроси стои в основата на знанието и трябва да се научите да задавате брилянтни въпроси в самото начало на кариерата си. Отговорите ще дойдат автоматично, както и Вашите знания.
Така че, когато сте на борда, задавайте си по няколко добри въпроса всеки ден. Например, по време на акостиране, ако сте в рулевата рубка, забележете действията на капитана или пилота. Ако по което и да е време забележите, че те дават последващо твърдо ляво на твърдо движение на кормилото отдясно, запитайте се защо капитанът го прави.
Ако забележите, че се движат силно наляво и се движат по средата на кораба, преди да дадат назад, запитайте се защо. Когато сте широскроени и си задавате въпроси, само тогава лесно ще намерите отговори.
В този случай няма да е трудно да се намери отговорът, че последващо твърдо движение отляво към твърдо надясно се прави, за да се намали скоростта за кратък период от време. Нарича се каране на руля. Твърдо ляво движение по средата на кораба, преди да се даде назад, се дава, за да се провери люлеенето на десния борд по време на дългото движение назад на десните витла.
Знанието, придобито по този начин, ще остане с Вас за цял живот. Така че, научете се да намирате въпроси по време на престоя си на борда.
Наспивайте се добре
Не е ново сънят да се свързва с успеха. Ако обикновено не спите достатъчно, ще сте по-малко продуктивни, по-малко креативни и ще имате по-малко контрол върху емоциите си. С други думи, без добър сън е трудно да се следва това, което обсъдихме в двата раздела по-горе.
Ето какво прави с Вас добрият сън:
- Сънят Ви дава възможност да се учите по-лесно
- Сънят засилва креативността
- Сънят намалява вероятността от грешки
- Сънят намалява риска от злополуки
- Сънят повишава продуктивността и ефективността
За съжаление, на корабите не винаги е възможно да имате добър и неограничен сън. Но винаги, когато имате време, не забравяйте да поставите отметка в квадратчето за 7- 8 часа сън като първи приоритет.
Събуждайте се рано
Е, добрият сън и ранното ставане може да изглеждат като две контрастни теми, но това не е така. Като говорим за ранно ставане, нямаме предвид да ставате в 4 сутринта. Нещо, което се случва твърде често е следното:
Вахтата на офицера започва в 08:00 ч. Той става в 07:45 ч. и след това се втурва към рулевата рубка за смяната си. В този случай, ставането в 07:00 може да се счита за ранно ставане.
Ако започнете деня си бързайки, пропускайки няколко неща, целият Ви ден ще бъде погълнат в правене на пропуснатите неща, което отново ще доведе до пропускане на още някои неща. Ако искате да бъдете успешни и да имате ползотворна кариера, трябва да се опитате да изпреварите времето. В нашия пример служителят трябва да стане в около 07:00 часа и да бъде готов в около 07:30 часа. И след това да си даде малко време да обмисли дейностите и плана си за деня.
Добър съвет е да си записвате какво искате да постигнете за деня и след това да размишлявате върху това, което сте всъщност сте постигнали в този ден.
Не оставяйте днешната работа за утре (особено ако е нещо важно)
Ако искате да успеете, трябва да знаете, че не можете да оставяте важни задачи за утре. Трябва да изпреварите времето. Но ако имате една важна висяща задача, това ще доведе до друга такава. Винаги ще работите върху изпълнението на висящата задача. И това би поставило друга важна задача в чакащия списък.
Винаги ще преследвате списъка с висящи задачи, вместо да имате всички задачи, завършени навреме. И последствията от това са повече, отколкото можем да си представим. Винаги ще сте неспокойни, защото ще знаете, че има задачи, които трябваше да са изпълнени досега, но чакат. Има повече шансове да сгрешите, защото ще знаете, че работите върху просрочена задача и има още задачи, които трябва да бъдат изпълнени.
Това означава, че винаги ще бързате да изпълните задачите си. Например, ако някои контролни списъци трябва да бъдат подадени, направете го, преди да Ви свърши смяната. Не го отлагайте за следобед. Или – тъй като палубният дневник трябва да бъде попълнен преди напускане на рулевата рубка, направете го без забавяне. Не го оставяйте за по-късно. Същото важи и за създаването на заявки, поддръжката на важно оборудване, попълването на документи за определено пристанище и т.н. Просто не оставяйте нищо висящо, в противен случай винаги ще преследвате списъка си с чакащи задачи. Има много начини да бъдете по-продуктивни и да сте сигурни, че изпълнявате задачите навреме. Ето и няколко предложения:
Следвайте правилото 80/20
Ако не сте запознати с принципа 80/20, позволете да Ви запознаем с него. Правилото 80/20, известно още като ’’Закон на Елита’’ или принципа на Парето, е както следва:
80% от последиците идват благодарение на 20% от причините.
Това означава, че малка част от Вашите усилия ще доведе до голяма част от Вашите резултати.
За да Ви дадем пример за това как може да приложите този закон във Вашата работа, нека да наблюдаваме следното:
Ако имате списък със задачи за вършене, тогава 80% от задачите ще отнемат 20% от времето Ви. Останалите 20% от задачите ще отнемат 80% от времето Ви. Така че, при условие че всички задачи са еднакво важни, трябва да се концентрирате върху завършването на 80% от тях, като използвате само 20% от времето си и след това да се концентрирате върху останалите. И вместо да използвате 100% от времето си, за да постигнете 100% съвършенство, използвайте само 20% от времето си, за да свършите работата с 80% съвършенство.
Правилото 80-20, разбира се, не е универсално. Най-вероятно няма да важи за всяка задача. Но определено може да подобри продуктивността Ви, що се отнася до определените задачи, за които важи.
Избягвайте неща, които Ви разсейват
Смятате ли, че се разсейвате, докато сте на работа, особено когато се занимавате с някои документи? И често ли Ви се случва да станете по средата на това занимание за кафе и тази малка почивка да се превърне в няколко часа?
Е, можете да използвате метода Помодоро, разработен от Франческо Чирило в края на 80-те години. При тази техника е нужно да използвате таймер, за да разделите работата на интервали, обикновено с дължина от 25 минути, разделени от кратки почивки. Така че, освен ако таймерът не Ви позволи, не можете да се разсейвате от никаква друга задача като вземане на кафе. Техниката изглежда твърде проста, но върши чудеса. Има много приложения, които можете да намерите, които работят на този принцип. Be Focused е едно от тях. Пробвайте го.
Не се страхувайте да извикате капитана на мостика
Освен общите моменти, разгледани дотук, има и някои специфични моменти, които трябва да имате предвид. Става дума за извикване на капитана на мостика в точното време. Ако сте управлявали корабът добре по време на вахтата, вече сте свършили доста прилична работа. Ето колко важна е навигацията. Но както споменахме, не можете да знаете всичко всеки път. Понякога ще се окажете в ситуации, в които имате нужда от помощта на капитана. И не трябва да се колебаете да го извикате винаги, когато почувствате нужда той да бъде на мостика. Знаем, че понякога не е лесно просто да извикате капитана поради неподходящото време, или странния му нрав. Но не забравяйте, че ако смятате, че присъствието му е необходимо, не се тревожете за това как ще реагира той.
Последствията от това да не извикате капитана на мостика може да са много по-лоши от това да го раздразните, като го викнете на мостика.
Заключение
Колкото и да е взискателна работата на един моряк, всяко задължение трябва да бъде свършено в малкото налично време. И това е ключът към успешната морска кариера.
Но ако не работите върху техники за подобряване да продуктивността, наистина е невъзможно да направите всичко, което трябва да се направи. Изграждане на правилните навици и следване на правила като 80-20 наистина могат да помогнат за това.
Добро начало на Вашата морска кариера са нашите обяви за работа.