Какво е нужно да знаете, ако искате да сте капитан на кораб

Някога чудили ли сте се какво е да си капитан на кораб, какви задължения има той и през какво е преминал, за да стигне до там? А искали ли сте да бъдете такъв (дори да е било просто Ваша детска мечта)? А може би просто четете това, защото вече сте купили билети за луксозен круиз и искате да разберете повече…  Каквато и да е причината, ние ще Ви потопим в живота на един капитан и ще Ви разкажем всичко, което имате нужда да знаете за него!  

Какво включват задълженията на един капитан? 

Капитанът е отговорен за абсолютно всяка една дейност на борда. Неговите отговорности и права като представител на държавата на флага са на изключително високо ниво. Той е длъжен да

  • Спазва международните, местни и националните закони; 

Тъй като управляването на кораб е свързано с изключително много пътуване по вода; всяка една територия, през която се преминава, има своите закони; които трябва да се спазват от капитаните, както и екипажа, задължително. Има кораби, които всеки ден преминават през територията на не една или две държави, а много повече, в зависимост от това какъв е корабът и каква му е крайната дестинация. Капитанът, преди всички, е длъжен не само да знае абсолютно всеки един от тези закони и да ги разбира, но и да наблегне на тяхната важност и да наложи всеки екипаж или пътник да ги следва. И това изобщо не е лесна работа! Изисква се изключително много търпение, стратегическо мислене и знание. 

  • Отговаря за състоянието на кораба и цялото техническо оборудване, както и безопасната навигация на кораба; 

Капитаните управляват корабите, ориентирайки се по графики, радари, фарове, диаграми и радиооборудване. Така, те изчисляват точните координати на кораба, планират курса на движение и засичат скоростта; както и положението на кораба спрямо вятъра и следователно атмосферното налягане. Сами можете да си представите колко изключително трудни и важни са всичките задължения и отговорности на един капитан! Всички сме гледали ’’Титаник’’ и знаем как една малка грешка, дали от страна на капитана или някой друг на самия кораб, комбинирана с неизбежни външни фактори; може да доведе до загубата на хиляди човешки животи, както и товари или някаква стока (в зависимост от самия кораб), което също е изключително важно. Капитанът е длъжен да прави проверки и на оборудването на кораба и да се подсигури, че животите на пътниците и екипажа са в безопасност. 

  • Се грижи за дисциплината, състоянието и здравето на екипажа, както и състоянието на товара; 

Капитанът е длъжен да държи в добро състояние не само самия кораб, товарът в него, но и своят екипаж и пътници. Точно затова тази професия или по-скоро ’’призвание’’, свързано с това да си капитан на кораб, е изключително трудно, отговорно и важно. Всеки греши, но капитанът е този, който трябва да греши най-малко от всички и дори да засича и предсказва чуждите грешки (тези на своя екипаж); както и възможните технически такива! Но пък, най-вероятно не можем да си представим колко добре се чувства един капитан, след поредното успешно свое пътуване. Със сигурност е горд със себе си, както и неговите екипаж и пътници са горди с него! 

  • Спазва правилата за безопасност и сигурност; 

Както и споменахме и по-нагоре, капитанът не бива да си позволява да прави каквото и да е, което поставя неговата или чуждата безопасност и сигурност под въпрос. Това значи, че той е длъжен да следи дали тези правила за сигурност се следват не само от него, но и от хората около него; което прави капитанът не само човек, който отговаря за успешното и безопасно пристигане от точка А до точка Б, но и лидер. Човек, от когото другите взимат пример и се учат; човек, който трябва да се следва и да му се вярва; някой, който заслужава уважение и почит. Накратко – може да гледаме на капитаните на кораби като свръхчовеци, които могат да управляват всичко – машини, хора, себе си… А колко от нас могат да се похвалят, че могат да управляват успешно дори себе си само? 

  • Води коректна документация и записи; 

Коректната документация и записите на всичко и всеки на кораба също е част от задълженията на един капитан, които се увеличават и увеличават с всеки изминал ред, който четете! Тоест, капитанът е длъжен да бъде не само технически грамотен, с правилен подход към себе си и към хората около него, но и да отговаря за истинността и коректността на документите и записите на кораба, които се водят, както от него, така и от другите членове на екипажа.

  • Отговаря за сертифицирането на кораба и корабните механизми; както и за представянето пред портови и други власти. 

Капитанът е представител на всичко, случващо се на кораба, който управлява! Това включва не само вътрешните процеси, машини, хора и др., но и външната страна на кораба. Под това имам предвид, че капитанът е длъжен да се грижи за сертификацията на своят кораб и корабните механизми и за това и как той бива представляван пред всяка една държава и нейните власти. Всички документи трябва да са валидни, годни и всяка една машина трябва да е в изправност; а ако не е, капитанът е длъжен да има правилните записки за това и да е предприел действия веднага след като проблемът е бил установен.  

Какво е нужно, за да станете капитан на кораб? 

Може би се чудите какво е нужно, за да станете капитан на кораб, предвид всичките отговорности и задължения, които Ви изброих. Не се притеснявайте, сега ще преминем по стъпките на един бъдещ капитан и Ви уверяваме, че не е невъзможно или толкова страшно, колкото звучи! Просто е изключително отговорна кариера и най-вече – личен избор, на които не всеки човек е способен, дори да иска. 

Морско образование 

Професионалното образование е изключително важно преди каквато и да е практика и бъдеща кариера като капитан, предвид изключително важните отговорности, споменати по-горе. Не можете да си позволите да загубите фокус, дори за секунда, както и преди да станете капитан, така и по време на Вашата длъжност. Задължително е да знаете перфектен английски език и е важно да се отбележи, че имате избор да сте във военноморски флот или в граждански такъв. 

В България – и по-точно Варна и Бургас, съществуват морски гимназии (средно образование), както и университети със специалност „Корабоводене“ (Висше образование). Ако сте били в морска гимназия, можете да продължите своето образование или директно да се явите на приравнителни курсове вместо това, преди да продължите към своята кариера като капитан. Тези училища Ви осигуряват и възможност за работа не само след като ги завършите, но и докато се обучавате; тъй като стажът и практиката през лятото са задължителни. 

Практика 

Стажовете са сигурен начин да придобиете изключително богат опит, знания за това какво се случва ’’зад кулисите’’ на един кораб; което от своя страна ще превърне теорията, изучавана в училище, в практика и ще Ви спечели добри пари. Не само това, но и най-вероятно ще посетите уникални дестинации и ще придобиете представа за това какво е да работите на кораб; което ще определи дали това призвание е за Вас или не. Защото, за да станете капитан, са необходими известен брой предишни часове по море и най-хубавото е, че тези часове можете да си ги набавите, докато се изучавате. И както споменах по-горе, училищата Ви предоставят тази възможност и дори Ви окуражават да го правите; за някои дори е задължително – което доста улеснява процеса на намиране на самата работа на кораб. А това, от своя страна, Ви спестява време и Ви дава възможност да станете капитан по-бързо. 

Професионален опит 

След като завършите морската академия и имате нужния стаж, трябва да придобиете и професионален опит. Най-добрият вариант за това е като работите за офицерския състав (машинна команда); тъй като тези позиции са добро начало за бъдещата Ви кариера като капитан. В повечето случаи, следните документи са нужни за тези позиции: 

  • Задграничен и моряшки паспорт;
  • Свидетелство за правоспособност;
  • Оказване на първа медицинска помощ;
  • Водач на спасително средство и дежурна лодка различна от бързоходна дежурна лодка;
  • Подготовка: 

– по морска безопасност (начална); както и противопожарна подготовка по разширена програма;

– за управление на ресурсите на машинно отделение и работа в екип;

– за експлоатация на съвременни системи за управление на главни и спомагателни двигатели;

– по експлоатация и поддръжка на системи с напрежение над 1000 Волта – за електромеханици и електротехници;

–  на морски лица, изпълняващи задължения свързани със сигурността на кораба;

– по опазване на морската среда;

  • Жълта треска;
  • Удостоверение за ниво на владеене на английски език /Марлинс тест/, придобито в БМКЦ – за главен механик, втори механик -80%; вахтен механик и електромеханик – 70%.

Допълнителна специализация 

Следващата стъпка, след като сте завършили Висше образование за позицията и сте придобили достатъчно морски опит; е да спечелите ранг на първокласен пилот. Няма лесен начин да придобиете този ранг, е нужно да преминете през редица тестове, които демонстрират знанията Ви в океана и колко сръчен сте като моряк. Тези тестове трябва да бъдат преминати без грешка. Колкото повече демонстрирате уменията си като моряк, учите усърдно и придобивате опит в морето, толкова по-бързо ще получите достъп до морската си кариера. 

Ако получите специализация (магистър) като капитан, шансовете да бъдете наети от някоя корабна компания, се вдигат още повече. Нужно е, обаче, да се уверите, че Вашите оценки са най-високи в целия клас и да полагате доста усилия. 

Освен всичките неща, посочени по-горе, Вие трябва, за да можете да изпълнявате ролята на капитан, да си извадите съответните разрешителни. Управлението на тези разрешителни и какви са те (например – TWIC – удостоверение за служител на транспортната компания, MMC – удостоверение за търговски морски флот) ще зависи от това къде се намирате. 

Медицински прегледи 

След като успешно сте придобили нужното образование, нужните квалификации и разрешителни, е нужно да се уверите, че здравето Ви е в отлично състояние. За да станете капитан е нужно да се подложите на изключително много медицински тестове. Тези тестове са – изпит за зрение, тестове за физическа издръжливост и ефективност; както и тестове, изключващи употребата на наркотици или психоактивни вещества, плюс психологическа оценка на всеки 6 месеца. 

Лиценз за капитан

За да станете официално капитан на кораб и да имате този лиценз, е нужно да вземете изпит, но трябва да знаете, че за да можете да се явите на този изпит, е нужно да имате определен брой часове/години опит в морето; затова е важно постоянно да се развивате, да придобивате знания, квалификации и все по-високи и по-високи позиции. След като успеете да се сдобиете с този лиценз за капитан, е време да си направите автобиография и да опишете подробно какъв опит и квалификации притежавате и след това – да започнете да кандидатствате! 

Пътят до това да станете капитан на кораб отнема години и изключително много усилия, започва се от най-ниските позиции, докато не се издигнете нагоре до мечтаната от Вас позиция; затова трябва да сте сериозни и сигурни, че е това, което искате и че наистина можете да се справите с това призвание. 

Интересни факти и мнения за капитаните на ’’Титаник’’ и ’’Коста Конкордия’’

По-горе споменахме ’’Титаник’’

А знаете ли, че годината преди потъването на ’’Титаник’’ – 1911, капитанът – Едуард Джон Смит, всъщност е управлявал сестринския му кораб – Олимпик, когато е имал сблъсък с военния кораб ’’Хоук’’? Въпреки този инцидент, той пак бива назначен за капитан на ’’Титаник’’. Много хора вярват, че, ако някой е можел да промени историята и да избегне трагичната съдба на ’’Титаник’’, то това е бил неговият капитан. Точно преди да ударят айсберга, капитанът си е взимал дрямка и се е събудил от вибрациите при самия удар. Но има и други външни обстоятелства и събития, които не са били в негов контрол и не може да се прецени дали корабът е щял да се размине с тази своя съдба, ако капитанът беше направил нещо различно. Може би е щял, но въпреки това, историята говори, че Едуард е свършил всичко, което се е очаквало от него в една такава ситуация, и се е държал като един достоен капитан, докато корабът е потъвал. Говори се, че Едуард е искал да се пенсионира след това първо пътуване на ’’Титаник’’, но компанията е имала намерения да го запази като капитан, докато не бива построен по-хубав и голям кораб. 

А какво се случи с ’’Коста Конкордия’’?

Корабът ’’Коста Конкордия’’ е наречен ’’Италианския Титаник’’. Той претърпява катастрофа, при която загиват 32 души от общо 3700 пасажери. Причината, посочена за катастрофата е ’’човешка грешка’’, тъй като капитанът – Франческо Шетино, навигира корабът през много плитки води, в непосредствена близост до бреговата линия, без да има някаква причина за това. А точно капитанът е човекът, който е отговорен за маршрута на кораба, той го съчинява и следователно изпълнява. Освен това, Шетино е първият, който напуска кораба, без да се е погрижил за екипажа и пасажерите преди това, както е трябвало да направи, когато корабът започва да потъва. Капитанът трябва да е последният, който напуска кораба в такива ситуации. Заради тази катастрофа, Шетино е осъден на 16-години затвор през 2012, като обвиненията са за непредумишлено убийство; слизане преди всички пътници да са слезли; както и за самото потъване на кораба. Присъдата на Франческо също налага и петгодишна забрана като капитан на кораб. Някои от оцелелите пътници разказват, че не са преминали през абсолютно никакъв инструктаж в случай на корабокрушение, когато са се качили на борда на кораба, а това е задължително.  

Е, какъв е изводът? 

Капитаните са снажните супергерои, облечени в бяло, които отговарят за безопасността на своя екипаж, пасажери (ако има такива) и кораб, както и всичките товари, които той пренася. Колкото и красиво да звучи, тази позиция изобщо не е лесна. Те трябва да инвестират много време, усилия, труд и знание в това да се превърнат в капитани; а да не говорим за хилядите подготовки, курсове и допълнителни сертификати, които са им нужни, за да могат да стигнат до капитанското място.

Leave a Comment