Топ 20 на най-големите нефтени разливи ..2част

Видяна: 16272

Топ 20 на най-големите нефтени разливи ..2част

11. Hawaiian Patriot

 

На 23 февруари 1977 г., танкерът Hawaiian Patriot,99 443 DWT, напълно натоварен с 99 000 тона лек суров индонезийски петрол, на път от Индонезия до Хонолулу, съобщил за пукнатина в корпусната обшивка. По това време имало буря, която допринесла за изтичане на нефт от товарните танкове, около 300 мили западно от Хавай. Около 18 000 тона петрол изтекли в морето и на следващия ден танкера се запалил и се взривил. Той горял яростно в продължение на няколко часа и потънал с останалия товар на борда. Един член на екипажа е загинал. Полученото нефтено  петно, което  съдържало около 50 000 тона петрол се е разпръснало на запад от Хавай от океанските течения, и не е успяло да доведе до на замърсяване на сушата.

 

12. Independenta

 

Independenta бил превозвач на суров петрол под румънски флаг, най-големият работещ кораб на румънския търговски флот по това време. Корабът, пренасящ 94 000 тона суров петрол се сблъсква през 1979 г. с гръцкия товарен кораб "Evriali" в южния вход на Босфора, Турция и експлодирали.  "Independenta" и " Evriali"  се запалила, 43 членове на екипажа на танкера умират, като само трима оцеляват при катастрофата. Почти всички жертви загубили живота си във водата докато пламъците от горящото гориво се движели към брега под действието на ветровете. Моряците, които са оцелели, са скочили от другата страна на кораба, срещу вятъра и по-късно са спасени от лодки. Останките на Independenta горели в продължение на дни, причиняващи тежко замърсяване на въздуха и морето в района на Истанбул и Мраморно море.

 

 

13. Jakob Maersk

 

Jakob Maersk е бил датски петролен танкер, който засяда на пясъчен бряг на 29 януари 1975 г. навлизайки в пристанището Leixoes, Португалия. Ударът довежда до голям разлив на нефт. Построен през 1966 г., танкерът е собственост на компанията "Maersk line Navigation". Той е с дължина 261,81 м и екипаж от 32 души. "Jakob Maersk" бил натоварен с 88,000 тона суров петрол, когато се опитал да влезе в пристанището Leixoes, близо до Порто, Португалия. Корабът засяда, предизвиквайки огромна експлозия и последващ пожар, който горял в продължение на дни. Експлозията разделила кораба на части и причинила разлив на суров петрол във водата. Шест души от екипажа са били убити. Местните плажове били значително засегнати. 15000 тона петрол са били измити от 32 км от бреговата ивица, следи от въглеводород са открити на плажа на 50 км от "Jakob Maersk". Най-засегнатите части от плаж са тези в непосредствена близост до останките, където работаа по почистването започнало с премахване на горния слой от пясъка и прилагането на дисперсанти.

 

14. Braer

 

 "Braer" е петролен танкер, който засяда край Шетландските острови, Шотландия, през януари 1993 г. На 5 януари 1993 г., на бреговата охрана било съобщено, че танкер, Braer, пътуващ по  маршрут от Берген в Норвегия до Квебек в Канада, натоварен с 85 000 тона норвежки суров петрол, е загубил мощност на двигателя, но нямало нужда от незабавна намеса.Позицията на кораба тогава била на 10 мили (19 км) на юг от Sumburgh и се носел предимно от югозападния вятър, който бил със сила 10-11 възела. По предложение на бреговата охрана, капитана се съгласил, че  трябва да бъде свален от кораба, всички 34 души от екипажа са били качени на хеликоптер. Корабът попаднал в ураганна буря и заседнал върху скалите на залива Quendale, южния край на Шетландските острови, въпреки отчаяните усилия на спасителните екипи за предотвратяване на сблъсъка. Корабът потънал, оставяйки след себе си огромно нефтено петно. В продължение на повече от половин десетилетие, работата при  риболовните дейности са били напълно забранени, поради високите нива на петролни токсини.

 

15. Khark Five (Khark 5)

 

На 19 декември 1989 г.,иранския петролен танкер Khark5, на път отостров Kharg до Ротердам, попада в буря и претърпява експлозия край бреговете на Safi, на 400 мили северно от Канарските острови. Четири резервоара са били повредени, което води до непрекъснато разливане на 70 000 тона ирански суров петрол, 1/4 от товара на кораба. Теча продължава около 12 дни и се оценява на 200 тона на час. Експлозията била последвана от пожар, който бързо бил контролиран. След това корабът е бил теглен от влекач, за да бъде премахнат от мароканското крайбрежие. Нито една страна не е дала разрешение на кораба да подходи към нейния бряг и така петрола продължил да тече в морето. Мароканското правителство не е било подготвено да се справя със случаен разлив на нефт и получило помощ от международни експерти.

 

 

 

16. Aegean Sea

 

Петролния разлив в Егейско моресе случил на 3 декември 1992 г., когато танкерът с двойно дъно Aegean Sea, плаващ под гръцки флаг по маршрут към рафинерията Repsol в Ла Коруня, Испания, претърпял авария край бреговете на Галисия. Корабът бил успешно преминал всички необходими тестове и ревизии. Когато корабът бил готов да влезе в доковете на Ла Коруня, скоростта на вятъра била над 50 възела (93 km / h; 58 mph), а видимостта под 100 m (110 ярда), което накарало танкера да изгуби определения си курс." Aegean Sea"  се разбил и избухнал с 50 метрови пламъците близо до Кулата на Херкулес, разливайки повече от 70000 тона петрол в океана. Двете котви на "Aegean Sea"  са били възстановении сега са на показ в aквариума Финистере в Ла Коруня, и в музея на Филип Кусто в Салинас.

 

 

17.SeaEmpress

 

Петролния разлив с танкера "Sea Empress" се случил на  входа на плавателния канал Милфорд Хейвън в Пемброкшир, Уелс на 15 февруари 1996 г. "Sea Empress" бил на път към петролната рафинерия Texaco близо до Pembroke, когато се озовал по средата на канала, заобиколен от скали, близо до връх св. Ан. В течение на една седмица, танкерът разлял 72000 тона суров петрол в морето. Разливът попаднал в границите  на националния парк Пемброкшир - едни от най-важните и чувствителни зони от дивата природа на Европа, както и морски зони за опазване на околната среда. Това е третия по големина петролен разлив на Великобритания и дванадесетия по големина в света по това време. През първите седмици, разливът довел до смъртта на хиляди морските птици  и животни. Икономиката и работата  на провинцията също пострадала имайки в предвид, че туристическите и рибарските дейности били забранени за значителен период от време.

 

 

18. Katina P

 

На 17 април 1992 г., капитанът на кораба" Katina P", който бил гръцка собственост, плаващ под малтийски флаг, съзнателно накарал кораба,  да заседне на 40 км (25 мили) на север от Мапуто ,Мозамбик и след това го изоставил. Танкер, който е бил на път от Венецуела до Персийския залив, е загубил корпусна плоча по време на буря. Два от резервоарите на кораба били разкъсани и изсипали около 13 000 тона мазут в канала Мозамбик. По- късно корабът потънал. Движещото се на юг течение Agulhas разпространява разлятият товар в залива Мапуто, устията на реките Инкомати и Мапуту, в мангровите блата на Moнтана, плажовете на Катембе и на още  места с катастрофални екологични и социално-икономически последици.

 

19. Prestige

 

Разлив на петролкрай бреговете на Галисияe причинен от потъването на петролния танкер Prestige през 2002г. замърсява хиляди километри от бреговата линия и повече от хиляда плажове на испанския, френския и португалския браг. Причинява големи щети на местната риболовна индустрия. Разливът е най-голямата екологична катастрофа в историята на Испания и Португалия. В следващите месеци, били организирани, с помощта на работата на хиляди доброволци, действия по почистването на засегнатата брегова линия. Масирана кампания за почистване и възстановяване на повечето части от бреговата линия не само от последиците от петролния разлив, но също така и отнатрупаните обичайни замърсявания, била успешна. Една година след разлива, Галисия имала повече „сини знамена”,за нейните плажове (награда за плажовете с най-високи стандарти в Европейския съюз), отколкото в предишните години. Prestigeе бил гръцки, еднокорпусен петролен танкер, официално регистриран на Бахамите. Корабът имал транспортен капацитет от около 81000 тона, измерване, което го поставя на тънкия край на клас Aframax на танкери, по-малък от повечето носители на суров петрол, но по-големи, отколкото повечето носители на рафинирани продукти.

 

 

20. Exxon Valdez

 

Едно от най- малко известните морски бедствия, е произшествието с "Exxon Valdez", настъпило в риф на Блайт във водите на Аляска,  в края на 1980-те.Според официалните доклади, корабът е носел около 55 милиона галона петрол, от които около 10,1 до 11 милиона галона се разливат при глетчера Принц Уилям. Безброй разновидности на животинските форми и морската флора и фауна са били унищожени отпоследиците от бедствието, въпреки че правителствените органи на САЩ са предприели незабавни мерки по отношение на операциите по почистване. Дори и сега, след повече от 30 годиниот злополуката с петролния разлив, последствията за морската еко система се усещат в района и околната му география, което е обосновано твърдението наредица изследователизадългосрочните последицина екосистемата на Аляска.

Добави в Svejo



Най-четено