Топ 20 на най-големите нефтени разливи ..1 част

Видяна: 22082

Топ 20 на най-големите нефтени разливи ..1 част

Морски произшествия са хроникирани още от  съществуването на корабните операции. Въпреки, че  технологичния напредък в изграждането на корабите спомогна до тяхното обезопасяване, няколко други фактори доведоха до осакатяващи въздействия върху морската среда и екосистемите.

Петролните разливи в частност са причина за голяма загриженост, въпреки различните протоколи за безопасност, създадени за корабите, тяхното оборудване и пренасянето  на суров петрол и нефт.  Двадесет такива изключително изтощителни произшествия, отнасящи се след 1967, са посочени като  такива с далечни последици и  те все още продължават да живеят в световната морска индустрия.

 

1. Atlantic Empress

Сблъсъка между гръцкия петролен танкер Atlantic Empress и кораба Aegean Captain по време на тропическа буря е съпроводен от разлив на нефт и е едно от най-големите морски произшествия.През месец юли 1979 г., тези два кораба,се удрят един срещу друг в близост до остров Тобаго в Карибско море. Въпреки, че вредите от Aegean Captainса били в състояние да се ограничат, разлива  причинен от Atlantic Empress достигна до огромни размери, почти 3, 00 000 тона. В тази катастрофа загиват 26 членове на екипажа на двата кораба.

 

 

2. Нефтената платформа Nowruz

 

Въпреки, че технически това  не е инцидент от разлив на нефт, причинен от сурово петролни танкери, този разлив е изолирана биокатастрофа,случила се  на офшорните платформи за добив на петрол. По време на първата война в Залива, танкер се сблъска с платформа на 10 февруари, 1983 г., разливайки около 1500 барела всеки ден, докато платформата не е била нападната от иракски самолети и е избухнала. Нефтеното петно не е овладяно веднага, тъй като тази област се е намирала в средата на Ирано- Иракската военна зона. В цялост, разлива е в размер на над 2, 50000 тона в Персийския залив и струва живота на над 10 сондажисти.

 

 

3.ABT Summer танкер.

 

 Разлива на танкера ABT Summer е едно от най-мъчителните бедствия, засегнали морска територия. Инцидентът е станал в началото на 1990-те години. Плавателният съд е бил разположен на няколко километра от Анголската брегова линия. Танкерът е пътувал от Иран до Ротердам, когато е направил теч от нефтено петно, обхващащо 700 мили от крайбрежието. Бедствието убива 5 от общо 32-мата членове на екипажа на борда.

 

 

4. Castillo de Bellver

 

Инцидентът CastillodeBellver е станална около 70 мили северозападно от Кейптаун, Южна Африка  в началото на 1980г. Необясним пламък е причинил счупване на кораба и е довел до разлив на суров петрол. Пламналия танкер е бил изоставен и се е понесъл в крайбрежните зони, докато в крайна сметка се е счупил наполовина. Кърмата се е преобърнала и потънала в дълбокия океан, с около 110 000 тона  петрол в танковете си. Носовата част била теглена и потънал при контролирана експлозия. Корабът носел близо 79 милиона галона суров петрол по време на инцидента. Почистването било минимално. Имало е някакво разпространение на петрола, но като цяло последиците за околната среда са били малки. Около 1500 морски птици, които са се били събрали на близкия остров и са се подготвяли за размножителния си период, са били намазани с петроол,но влиянието на петрола върху рибния запас било минимално.

 

 

5. Amoco Cadiz

 

Унищожаването на морски форми на живот от злополукатасAmoco Cadizпрез 1978 г.се счита за единот най-мъчителните инциденти в историята на мореплаването. Буря завлякла Amoco Cadiz, който бил танкер от типа Very Large Crude Carrier (VLCC) и заседнал в 90-метрова дълбока оголена скала край бреговете на Бретан, Франция. Корабът се разцепил на две и бързо потънал, преди неговите 1,604,500 барела петрол да бъдат изпомпани от развалините. Корабът разлял над 2, 20000 тона суров петрол във водите. Последиците от разлива скоро достигнали дори Британските острови, тъй като дейностите по почистването са били възпрепятствани от лошото време и океанските условия. Няколко вида растения, морски бозайници и други ракообразни били силно засегнати, поради разлива.

 

 

 

6. Haven

 

Жестока експлозия на борда на кипърския танкер Havenубивaшестима членовена екипажа и разлива 145 хиляди тона петрол край бреговете на Италия през април 1991 година. Около 70 процента от нефта, изгаря в последвалия пожар. В повечето петролни разливи, петролът остава близо до повърхността на водата, но в този разлив част от него потъва. Петрол от Haven, по-късно е бил открит, в океанското легло на дълбочина до 1640 фута (500 метра). Италианските власти са действали бързо. Стотици мъже участвали в  гасенето на пожара, който е бил на труднодостъпно място. Шест мили от надуваеми бариери били потопени на метри под повърхността на водата, около кораба, за да бъде спряно разпространението на петрола. През следващите 12 години средиземноморското крайбрежие на Италия и Франция било замърсено, особено около Генуа и Южна Франция.

 

 

7. Odyssey

 

През ноември 1988 г., американския петролен танкер Odyssey се разделил на две поради неблагоприятни метеорологични условия, на 700 мили край бреговете на Нова Скотия във водите на Северния Атлантик. Докато корабът потъвал, пожар избухнал на кърмата и това довело до запалване на маслото на борда. Танкерът избълвал около 132000 тона суров петрол в морето. Поради суровите климатични  условия, операциите по почистването, които канадската брегова охрана наредила, претърпели поражение и голяма част от маслото изгаря. В резултат на разлива този инцидент еедин от най-големите в историята на света. Въпреки всичко,петрол почти не достига бреговете - отчасти поради бързото изгаряне на маслото от първоначалната експлозия и, защото течения са разпръснали  разлива отвъд Атлантика, в посока на Англия.

 

8. Sea Star

 

Южнокорейския супертанкер, Sea Star се сблъсква с бразилския танкер Horta Barbosa, край бреговете на Оман на 19 декември 1972г. Плавателните съдове се запалват след сблъсъка и повече от членовете на екипажа успели да напуснаткорабите. Заедно с пораженията върху морската екосистема злополуката, причинила смъртта на 12 човека от екипажа. Въпреки, че Horta Barbosaбил потушенза един ден, Sea Star потънал в Персийския залив на 24 декември след няколко експлозии. Размерът на петрола, който е  разлят в океана е 35,3 милиона галона.

 

 

 

9. Irenes Serenade

 

Гръцкият танкерIrenes Serenade, който бил натоварен с 102,660тона суров петрол отИрак и пътувал по маршрутот Сирия до Триест, спрял в залива Наварино, Гърция, за да зареди гориво. На 23 февруари 1980 г., докато е на котва, на кораба избухват експлозии в барелите и запалват целия товар. Нефтен разлив, две мили дълъг и около половин миля широк се разпрострял около кораба и  заобикалящата го вода. Танкера и водата горели около14 часаи наследващата сутрин танкера потънал край пристанище Пилос, в близост до остров Сфактериа. Всички освен двама от членовете на екипажа са били спасени. Склона на острова е обгорен до височина от 30 метра. Степента на щетите върху околната екосистема на залива Наварино, който е позната туристическа дестинация и място за отдих и туризъм е огромна. След аварията, панорамната красотата и спокойствието на острова били унищожени, въпреки бързата намеса на гръцкото правителство.

 

 

10. Urquiola

 

По-малко известна, но не по-малко морско бедствие, е безпрецедентната злополука с нефтения превозвач Urquiola през 1976г. Танкера Urquiola заседнал докато приближавал нефтения терминал Коруна на Ла Коруня, Испания. От корабът започнал да изтича петрол и по-късно се запалил. Около 513 хиляди барела, повече от половината от нефта на борда на кораба, е бил опожарен по време на 16 часов огън. Гъст черен облак покрил град Ла Коруня и се разпрострял над 100 километря във вътрешносттана града.Почти 200 км (125 мили) от бреговете са били засегнати. 70% от мидите и стридите в залива Рио де Бургобили убити от нефтените залежи. Инцидентът е довел и до загубата на живот на капитана на кораба.

Добави в Svejo



Най-четено