Какво е ...Сондажният кораб?

Видяна: 14330

Какво е ...Сондажният кораб?

Сондажният кораб  е морски плавателен съд, който е проектиран и построен за пробиване на нефтени и газови кладенци. Докато сондажният кораб  приличат на танкер или товарен кораб, то този вид морски единици имат няколко съществени различия. . Освен това, тези кораби имат богат асортимент от оборудване и позициониране, както и хеликоптерна площадка за получаване на доставки и транспорт на персонал.

Обикновеннo наетите за дълбоки и ултра-дълбоки води, сондажни кораби работят във вода на дълбочина, варираща от 2000 до повече от 10000 фута (от 610 до 3,048 метра). Сондажното оборудване се предава през общия запас от спътници на плавателния съд и свързана с оборудването, намираща се по-долу щранг тръба, малка гъвкава тръба, която се простира от върха на подводния кладенец до дъното на сондажният кораб.

 

 

 

Сондажните кораби  се различават от другите офшорни сондажни единици по тяхната свободна мобилност. Докато полу-потопяемите платформи могат да пробиват в дълбоки води, сондажните кораби са в състояние да се придвижват от кладенец до кладенец и от един район до друг район, за разлика от полу-потопяемите, които трябва да разчитат на външен транспортен кораб, който да ги премести от едно място на друго.

Докато са  в състояние на пробиване в дълбоки и ултра-дълбоки води, недостатъкапри използване на сондажният кораб е неговата чувствителност да бъде разлюлян от вълни, вятър и течения.Това е особено опасно, когато корабът пробива, защото той е свързан с оборудване, което се намира на  хиляди фута под водата.

 Подходяща система за акостиране на сондажният кораб е неразделна част от успешното пробиване на кладенци. В плитки води, корабът се закотвя на морското дънос помощта на котви, броят на които може да достигне двадесет. При нарстване на дълбочината на пробиване обаче позиционираенто на кораба и по-точно запазването на положението му  зависи от  динамични системи за позициониране (DPS). Тази система разчита на няколко тласкащи устройства, разположени в предната част, на кърмата и в средната част на кораба, които се активират от бордовия компютър, който постоянно следи ветровете и вълните, за да коригира тласкащите устройства за компенсиране на тези промени. Важна част от конструкцията на този вид кораби е т.нар  "Moonpool". Това е симетричен отвор спрямо централната линия, по цялата височина на корпуса. Има и изключения от това правило - понякога при специализираните кораби се налага да има и повече от един Moonpool, разположени на безопасно растояние един от друг, както има и Moonpool разпаложени само в долната част на корпуса, без да имат излаз на главна палуба.

 

 

 

 За първи път, сондажният кораб са разработени в края на 1940 от морските архитекти. Създаден, за да преодолее дълбочината на водата в Тихия океан, първият сондажен кораб е бил излишен плавателен съд от американския флот, който е оборудван с конзолно сондажно оборудване. Виждайки някакъв успех, в следващия кораб били включени общия запас от спътници и бордната сондажна кула. След този успех, компаниите скоро поръчали изграждането на следващите кораби- сонди.

 

Transocean, Pride, Seadrill, Frontier Drilling и Noble са някои от компаниите, които притежават и експлоатираткораби- сонди в световен мащаб.

Добави в Svejo



Най-четено